Specyficzne słownictwo występuje nie tylko w sporcie, ale w każdej dziedzinie życia. Do opanowanie podstaw żeglowania, a przede wszystkim zrozumienia pewnych zależności, potrzebujemy zrozumienia kilku istotnych zwrotów i terminów. Na początku przygody wystarczające będzie poznanie następujących definicji:
1. OSTRZENIE – manewr kierowania dziobu jachtu w kierunku, z którego wieje wiatr.
2. ODPADANIE – manewr kierowania dziobu od kierunku, z którego wieje wiatr.
3. STER ZERO – ster w osi jachtu. Ustawiony jak do żeglowania prosto.
4. WYBIERANIE – inaczej ciągnięcie liny/regulacji, np. zbliżanie żagli do osi jachtu za pomocą szotów. Wybieranie szotów odbywa się zazwyczaj podczas ostrzenia.
5. LUZOWANIE – np. oddalanie żagli od osi jachtu za pomocą szotów. Odbywa się zazwyczaj podczas odpadania.
6. KĄT MARTWY – kąt, który ogranicza żeglugę na wiatr, jego wielkość uzależniona jest od rodzaju jachtu i wynosi zazwyczaj między 80 a 100°. Kiedy jacht ustawiony jest w kącie martwym żagle łopoczą w osi jachtu – żeglowania.
7. ŁOPOTANI – występuje kiedy żagiel traci swoją sprawność. Łopot żagli można zaobserwować gdy jacht ustawiony jest w kącie martwym lub kiedy szoty są za bardzo poluzowane względem kursu.
8. ZWROT PRZEZ SZTAG – manewr podczas którego jacht przechodzisz dziobem linię wiatru.
9. ZWROT PRZEZ RUFĘ – manewr podczas którego jacht przechodzi rufą linię wiatru.
10. NAWIETRZNA – strona jachtu, akwenu, która znajduje się bliżej wiatru.
11. ZAWIETRZNA – strona jachtu, akwenu, która znajduje się dalej od wiatru.
12. PRAWY HALS – żegluga, podczas której wiatr wieje na prawą burtę (żagle wypełniają się po lewej burcie). Prawy hals i prawa burta oznaczona jest kolorem zielonym.
13. LEWY HALS – żegluga, podczas której wiatr wieje na lewą burtę (żagle wypełniają się po prawej burcie). Lewy hals i lewa burta oznaczona jest kolorem czerwonym.
14. HALSOWANIE – żegluga pod kątem ostrym do wiatru, wiatr wieje na zmianę, raz z lewej raz prawej burty.
15. DRYF – zbaczanie jachtu z określonego kursu na skutek działania wiatru, fali, prądu (rzecznego, morskiego).
16. INERCJA – zdolność jachtu do dalszego ruchu pomimo niepracujących żagli. Inercja trwa przez określony czas, aż do całkowitego zatrzymania.