Podstawowe nazewnictwo

Podstawowe nazewnictwo

Specyficzne słownictwo występuje nie tylko w sporcie, ale w każdej dziedzinie życia. Do opanowanie podstaw żeglowania, a przede wszystkim zrozumienia pewnych zależności, potrzebujemy zrozumienia kilku istotnych zwrotów i terminów. Na początku przygody wystarczające będzie poznanie następujących definicji:


1. OSTRZENIE – manewr kierowania dziobu jachtu w kierunku, z którego wieje wiatr.

2. ODPADANIE – manewr kierowania dziobu od kierunku, z którego wieje wiatr.

3. STER ZERO – ster w osi jachtu. Ustawiony jak do żeglowania prosto.

4. WYBIERANIE – inaczej ciągnięcie liny/regulacji, np. zbliżanie żagli do osi jachtu za pomocą szotów. Wybieranie szotów odbywa się zazwyczaj podczas ostrzenia.

5. LUZOWANIE – np. oddalanie żagli od osi jachtu za pomocą szotów. Odbywa się zazwyczaj podczas odpadania.


6. KĄT MARTWY – kąt, który ogranicza żeglugę na wiatr, jego wielkość uzależniona jest od rodzaju jachtu i wynosi zazwyczaj między 80 a 100°. Kiedy jacht ustawiony jest w kącie martwym żagle łopoczą w osi jachtu – żeglowania.

7. ŁOPOTANI – występuje kiedy żagiel traci swoją sprawność. Łopot żagli można zaobserwować gdy jacht ustawiony jest w kącie martwym lub kiedy szoty są za bardzo poluzowane względem kursu.

8. ZWROT PRZEZ SZTAG – manewr podczas którego jacht przechodzisz dziobem linię wiatru.

9. ZWROT PRZEZ RUFĘ – manewr podczas którego jacht przechodzi rufą linię wiatru.


10. NAWIETRZNA – strona jachtu, akwenu, która znajduje się bliżej wiatru.

11. ZAWIETRZNA – strona jachtu, akwenu, która znajduje się dalej od wiatru.

12. PRAWY HALS – żegluga, podczas której wiatr wieje na prawą burtę (żagle wypełniają się po lewej burcie). Prawy hals i prawa burta oznaczona jest kolorem zielonym.

13. LEWY HALS – żegluga, podczas której wiatr wieje na lewą burtę (żagle wypełniają się po prawej burcie). Lewy hals i lewa burta oznaczona jest kolorem czerwonym.

14. HALSOWANIE – żegluga pod kątem ostrym do wiatru, wiatr wieje na zmianę, raz z lewej raz prawej burty.

15. DRYF – zbaczanie jachtu z określonego kursu na skutek działania wiatru, fali, prądu (rzecznego, morskiego).

16. INERCJA – zdolność jachtu do dalszego ruchu pomimo niepracujących żagli. Inercja trwa przez określony czas, aż do całkowitego zatrzymania.

Napisz komentarz

Jacek Turczynowicz

Autor wpisu

Jacek Turczynowicz
TELEFON
+48 695 763 772
EMAIL
[email protected]

Biografia

Jacek Turczynowicz - trener i wychowawca wielu zdobywców medali Mistrzostw kraju. Trener Kadry Narodowej w klasie Optimist 2019. Certyfikowany instruktor i trener (Yachting Australia), skipper Yachtmaster Offshore (RYA). Jacek jest autorem książki ABC Żeglowania przydatnej dla osób rozpoczynających naukę oraz serii filmów szkoleniowych o tym samym tytule.